en vognmand er en som der er værd at bruge penge på

at blive vognmand

For at blive vognmand vil arbejdsgiverne have dig et gymnasium eller tilsvarende sammen med tidligere erfaring inden for et beslægtet felt. Du ville typisk arbejde sammen med erfarne truckers i en periode, der varer overalt fra et par måneder til et år. Nogle gange tilbydes lærlingeuddannelser af arbejdsgivere på dette karriereområde. Selvfølgelig skal du også have dit førerkort, før du starter det næste trin for at få din Commercial Driver’s License (eller CDL). En CDL har også forskellige klassifikationer, der spænder fra klasse A til klasse C. Klassificeringen du kvalificerer til, bestemmer den type lastbil og last, du er autoriseret til at køre og bære. Du kan lære mere om CDL-klassifikationer fra DMV-hjemmesiden (link åbnes i en ny fane).

For at få din CDL, skal du bestå en skriftlig eksamen og derefter kan hver stat have sine egne unikke krav efter det. Nogle mennesker beslutter at deltage i et handelsskoleprogram, der forbereder dem til CDL-eksamenen, samtidig med at man praktiserer tunge lastbiler. Andre kan simpelthen studere CDL manualen og tage øvelsestests for at forberede.

Arbejdsgivere søger også mennesker, der er pålidelige, har selvkontrol og integritet. Du vil også sikre dig, at du kan håndtere stressende situationer, kan holde sig opmærksom i lange perioder og ikke blive distraheret, og at du er opmærksom på detaljer. Dette job kræver, at du er en uafhængig arbejdstager med evnen til at træffe lydbeslutninger.

Hvad skal man kunne som vognmand

Jobbeskrivelse af en vognmand

En vognmand skal altid inspicere deres last og deres lastbil for at sikre, at den fungerer sikkert, og at lasten er sikret med kabler, reb eller andet materiale. Det er afgørende, at de følger alle passende sikkerhedsprocedurer, især ved transport af farligt gods. Sammen med at betjene deres lastbil må de muligvis også arbejde med andet udstyr, der kan hjælpe med at aflæse gods. Kommunikation er også nøglen til vognmander. Mange lastbilister kommunikerer med hinanden på vejen og rapporterer eventuelle farer, vejrforhold og andre vigtige oplysninger, der kan være nyttige.

At navigere fra en destination til en anden via den sikreste og mest effektive rute er også afgørende, så vognmanderne skal føle sig godt tilpas efter et kort eller GPS, og det er også behageligt at træffe hurtige beslutninger, hvis et område på deres rute bliver utilgængeligt. Disse chauffører arbejder hver dag under tryk og finder sig i varme eller kolde temperaturer. Selvom de arbejder i et lukket køretøj i omkring 88% af dagen, hviler de resten af ​​tiden, da de også kan udsættes for udendørs vejrelementer. De fleste vognmander arbejder mindst 40 timer om ugen.

Se de forskellige muligheder du har som vognmand

Fremragende kørefærdigheder, hurtig reaktionstid, god hørelse og præcis vision danner basislinjen for, hvad der kræves for at være vognmand. Heavy og traktor-trailere vognmander transporterer varer fra et sted til et andet. De fleste er langtrækkende chauffører med ruter, der spænder over flere stater, men nogle dækker kun lokale ruter. Sikkerhed er en stor bekymring på dette område, da køretøjer kan veje mere end 26.000 pund. Føreren skal kende og følge særlige regler for transport af forskellig last, som f.eks. Kemisk affald, væsker eller store belastninger.

Ruter er tildelt af en dispatcher, selvom drivere kan bruge en GPS til at hjælpe dem med at planlægge. Vognmander arbejder for fragt- og engroshandelsselskaber, selvom nogle ejer og driver egne lastbiler. Deres krævende tidsplaner kan holde dem væk hjemmefra i dage eller uger ad gangen. Arbejdstider, herunder pauser, er meget regulerede, men bilister arbejder ofte nætter, weekender og helligdage.

På grund af trafikulykker, håndtering af last og lange siddeperioder er der høj risiko for sygdom eller skade. Kørere må ikke have nogen medicinske forhold, der kan forringe kørslen. Heavy og traktor-trailer vognmander har normalt et gymnasium og et erhvervskort. Mange lærer deres færdigheder hos en professionel lastbilkørsel. Driftsdrivende chauffører testes vilkårligt for brug af narkotika og alkohol.